Kansallinen rekrytointitutkimus 2016
Duunitori toteuttaa vuosittain Kansallisen rekrytointitutkimuksen, mikä selvittää rekrytoinnin tilaa ja trendejä Suomessa. Sen mukaan vuonna 2016 24 % rekrytoijista sai 10-19 vastausta ja 33 % teki viisi haastattelua. Lähes kaikki rekrytoijat (88 %) sai 10-99 vastausta. Rekrytointi kesti keskimäärin 2 kk. Edellisiä lukuja mielenkiintoisempaa on kuitenkin rekrytointiin vaikuttavat hakijan ominaisuudet.
Tärkein tekijä rekrytoinnissa on hakijan motivaatio työtehtävää kohtaan ja seuraavana persoonan sopivuus tiimiin sekä luonnetyypin sopivuus tehtävään. Taidot, työkokemus ja koulutus tulivat vasta näiden jälkeen.
LinkedIn on tärkein rekrytointikanava. Se on kasvattanut suosiotaan ohi Oikotien, Monsterin ja Duunitorin. Vastaajista lähes 80 % pitää sitä erittäin tärkeänä, tärkeänä tai melko tärkeänä. Maksuttomista rekrytointikavista omat kotisivut ja henkilöstön kontaktit ovat lisänneet suosiota eniten vuodesta 2015.
Facebookia, Twitteriä ja Instagramia käytetään myös rekrytoinnissa, mutta niiden suosio on selkeästi LinkedIn'ä alhaisempi.
Työnantajat kokevat hyvän työnantajakuvan olevan ratkaisevaa rykrytoinnin onnistumisessa. Kohdennettu ilmoittelu somessa lisääntyy sekä digitaalisten sisältöjen käyttö yleistyy. Tärkeäksi nousee ymmärrys, mitä kanavia käyttämällä tavoitetaan tehtävään sopivat kandidaatit. Ketteryys ja nopeus ovat trendejä työnhaussakin!
Websta parantaa Instagramin hakuominaisuuksia
Instagramissa on huonot hakuominaisuudet, mutta niitä voidaan parantaa huomattavasti Websta.me sovelluksella. Ilman Instan tunnuksia ei kuitenkaan pääse pitkälle. Edellisessä blogissa tuskailin kun en saanut perustettua Instan tiliä. Nyt menin pitkän kaavan mukaan ja perustin ensin uuden sähköpostitilin. Tälle neitseelliselle tilille onnistuin luomaan Instan tilin ja sitä kautta webstan tilin. Koskakohan on mahdollista käyttää yhtä profiilia / tiliä joka paikassa?
Rekryilmoitus postataan valituille some kanaville
Avasin siis Websta.me'n ja laitoin hakukriteeriksi #rekry. Sillä löytyi yli 4.000 postausta. Muita hyviä tägejä ovat #rekrytointi ja #duunit. Näitä kannattaa käyttää omissa postauksissakin. Esimerkiksi #työ on huono.
Ilmoituksista löytyi HRS Advisorsin pari päivää sitten laittama Digital Marketing Specialist haku. Heidän asiakkaansa Takeda hakee digitalmarketingspecialistia joukkoonsa vastaamaan digitaalisen markkinoinnin käytännön toteutuksesta Suomessa. Ilmoituksessa on linkki tekstin mukaan yrityksen sivulle, mutta se vei jonnekin aivan muualle. Instagramin linkki toimi. Lisäksi löysin saman ilmoituksen yrityksen kotisivulta, FB sivustolta sekä Advisorin omistajan Pia Paavilaisen postauksen LinkedInissä. Twitteristä en löytänyt yrityksen tägillä mitään.
HRS Advisors on rekrytointiyritys. He käyttävät lähes kaikkia some kanavia ainakin tässä digitaalisuuteen liittyvässä haussa. Ilmoituskanavia ovat kotisivut, Facebookin, LinkedInin, Instagram ja Websta.
Luettuani tuon kirjoituksesi totesin, että pitäisi itsekin laittaa oma someprofiili nykyaikaa vastaavaksi.
VastaaPoistaTuota Linkediniä olen jo pidemmän aikaa tuumaillut, mutta eipähän ole suoraan sanottuna saanut aikaiseksi. Lisätään siis kevään to do -listaan...
Uranosteella on hyviä webnaareja ladattavana osoitteessa http://uranoste.fi/webinaarien-tallennekirjasto/
PoistaSuosittelen!
Oikein hieno postaus jälleen! Kannattaa muistaa, että Haaga-Heliassa Pasilan kampuksella on Urapiste, josta saa apua niin cv:n päivittämiseen kuin LinkedIn-profiilin fiksaamiseenkin. Palvelua on kovasti kehuttu.
VastaaPoistaKiitos muistutuksesta! Sopivien sanojen löytäminen tuottaa itselleni tuskaa, ehkä Urapisteestä saisi siihenkin hieman apuja.
Poista